lets share what Ur own, and I give U everything U never think

Saturday, September 8, 2012

RPP PLPG ANgk. 01 2012


PLPG – PERIODE PERTAMA 2012
RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN
(Final Peer Teaching)
A.   Identitas
Satuan Pendidikan
Mata Pelajaran
Kelas / Semester
:
:
SMA Negeri 3 Parepare
Bahasa Inggris
XII IPA / 1 (Ganjil)
Standar Kompetensi

:

Membaca
5. Memahami makna teks fungsional pendek dan esei sederhana berbentuk narrative,  explanation, dan discussion  dalam konteks kehidupan sehari-hari dan untuk mengakses ilmu pengetahuan
Kompetensi Dasar

:

5.2 Memahami makna dan langkah retorika dalam esei yang menggunakan ragam bahasa tulis secara akurat, lancar dan berterima dalam konteks kehidupan sehari-hari dan untuk mengakses ilmu pengetahuan dalam teks berbentuk: Explanation.
Indikator
:
1.   Mengidentifikasi makna teks tentang proses kejadian alam
2.   Mengklasifikasi informasi tentang bagaimana dan mengapa suatu peristiwa terjadi
3.   Menyimpulkan isi teks monolog (Genre)
Alokasi Waktu
:
2 x 45 menit (1 kali pertemuan)
B.   Tujuan Pembelajaran
Setelah Pelaksanaan Pembelajaran, peserta didik dapat :
  1.   Menemukan informasi khusus tentang proses kejadian alam
  2.  Membedakan proses bagaimana dan mengapa suatu peristiwa alam terjadi
  3.  Menyimpulkan isi teks monolog
C.   Materi Ajar
          1.    Materi Pokok : Teks Monolog berbentuk Explanation
           2.    Judul Teks     :  ‘Where does Rain comes from ?”
D.   Sumber dan Media Belajar
           1.    Sumber  :
a.    Developing Englsih Competencies for Senior High School (SMA/MA) : Grade XII of Natural and Social Science Programs by Achmad Doddy, dkk. Pusat Perbukuan Nasional. 2008
b.    Interlanguage : English for Senior High School Students XII Science and Social Study Programme oleh Joko Priyana, Riandi, Anita Prasetyo Mumpuni. Jakarta: Pusat Perbukuan, Depdiknas, 2008.
            2.    Media     :
a.    Handout
b.    Lembar Kerja (Worksheet )
c.    Group Card
E.   Metode Pembelajaran
1.    Pendekatan 
2.    Metode
3.    Model Pembelajaran 
:  Modified Cooperative Integrated Reading (MCIR)
:  Contextual Teaching Learning
:  Enquiry
F.    Langkah-Langkah Pembelajaran
1. Kegiatan  Awal
              :
   a.    Apersepsi
Berdoa sesuai keyakinan masing-masing sebelum pembelajaran dilanjutkan dengan menanyakan materi ajar pada pertemuan sebelumnya.
   b.    Motivasi
Menyampaikan tujuan dan manfaat materi ajar dalam kehidupan sehari-hari.
2. Kegiatan  Inti
               :
a.    Mengajak peserta didik memperhatikan gambar tentang proses kejadian alam.
b.    Mengajak peserta didik membentuk kelompok, 3 orang per kelompok.
c.    Membagikan Teks Bacaan kepada tiap kelompok.
d.  Menyampaikan agar tiap kelompok membuat 3 pertanyaan pada Lembar Kerja yang dibagikan.
e.    Hasil kerja kelompok ditukar ke kelompok lainnya.
f.  Menyampakan agar tiap kelompok menjawab 3 pertanyaan yang dibuat oleh kelompok lain pada halaman yang tersedia pada lembar kerja.
g.    Mengajak tiap kelompok agar menukarkan kembali hasil jawaban pertanyaan pada kelompok asal, dan menyampaikan agar jawaban kelompok tersebut diperiksa dengan mengacu pada Rubrik penilaian.
h.    Mengadministrasikan hasil penilaian kerja kelompok.
i.   Menunjuk tiga peserta didik secara acak untuk berdiri dan membacakan teks monolog dengan suara keras.
j.      Mengajukan pertanyaan kepada tiap kelompok tentang isi teks monolog.
k.  Menyampaikan hasil belajar kepada masing-masing kelompok dan memberikan reward kepada peserta didik yang memperoleh nilai tertinggi.
3. Kegiatan Akhir
          :
a. Menanyakan kepada peserta didik tentang materi pembelajaran yang baru dilaksanakan dan menanyakan kesulitan  yang dihadapi dalam mengerjakan tugas kelompok.
b.   Memberikan tugas mandiri tidak terstruktur kepada kelompok yang telah memenuhi pencapaian KKM 70 % dan tugas mandiri terstruktur bagi yang memperoleh nilai dibawah KKM.
G.   Penilaian
1. Teknik Penilaian
a. Penilaian Proses Pembelajaran (Penilaian Afektif)
b. Tes tertulis
2. Bentuk Instrumen
a.  Tabel Penilaian
b.  Soal Esay
3. Instrumen
a. Tabel Penilaian Sikap selama proses pembelajaran
    1) Kehadiran
    2) Keaktifan
    3) Inisiatif
    4)  Kerjasama
    5) Kejujuran

b. Soal :
Text Explanation :
The sun seems to rise in the morning, crosses the sky during the day and sets at night. However the sun does not actually move around the earth. Earth's turning on its axis makes it look as if the sun is moves.
The earth makes a complete turn on its axis for 24 hours. It is called as rotation. It causes day and night. The earth also moves around the sun. It takes 365 days or a year. This process is called revolution. The revolution process causes the changes of the season.
1) Essay Test
1. How is Day and Night happen ?
2. How many hours does the Earth turn on in a day ?
3. How many days does the Earth move around the Sun ?
2) Decide whether each of the statements is True (T) or False (F) based on the text above.
a. Earth's turning on its axis makes it look as if the sun is moves.
b. The earth does not moves around the sun
c. The sun does not actually move around the earth.
d. The earth moves around the sun for 366 days in a year
e. Earth's turning on its axis makes it look as if the sun is moves.
a. Cara Penilaian Proses Belajar Peserta Didik :4. Pedoman Penskoran
§  Kriteria Penilaian : 1 = sangat kurang,  2 = kurang,  3 = cukup,  4 = baik,  5 = amat baik
§  Deskripsi nilai seperti berikut :
 Nilai 25 - 30 berarti amat baik
 Nilai 20 - 24 berarti baik        
 Nilai 11 - 19 berarti cukup     
 Nilai 5 - 10  berarti kurang  
 Nilai   0 - 5  berarti sangat kurang
c. Rubrik Skoring Evaluasi Hasil Belajar
1). Right answer = 5
2). Right but Not Complete = 4
3). Right but wrong three words  = 3
4). Right meaning but wrong words = 2
5). Wrong answer = 1
c. Skoring Soal Benar-Salah (True-False)
·         skor 2 bila benar, dan skor 1 bila salah
d. Kunci Jawaban
1) Soal Esai
1. sun seems to rise in the morning, crosses the sky during the day and sets at night.
2. 24 hours
3. 365 days in a year
2) Soal Benar-Salah (True/False)
1=False, 2=True, 3=False, 4=False, dan 5 = true
e. Rumus Perolehan  Nilai = 
     * Skor Perolehan/Skor Maksimal x 100

                                      Makassar,  12  Mei 2012
                                      Peserta PLPG Angk.1


                                      SUDIRMAN
                                      NopE.12-1961-157-1-0129



THE RESULT OF CLASS ASSESSMENT
SPECIAL CLASS II

No
Name of Students
Process
Assessment
Note
Group
Individual
1.





2.





3.





4.





5.





6.





7.





8.





9.





Further Action :



Makassar,  15  Mei 2012
Peserta PLPG


SUDIRMAN
NopE. 12-1961-157-1-0129





HANDOUT (BAHAN AJAR)

Mata Pelajaran
Kelas / Semester
Hari / Tanggal
Alokasi Waktu
:  Bahasa Inggris
:  XII IPA / 1
:      Mei 2012
:   2  x  45 menit

Kompetensi Dasar (KD)
:
5.2 Memahami makna dan langkah retorika dalam esei yang menggunakan ragam bahasa tulis secara akurat, lancar dan berterima dalam konteks kehidupan sehari-hari dan untuk mengakses ilmu pengetahuan dalam teks berbentuk: Explanation.
Tujuan Pembelajaran
:
1.    Menemukan informasi khusus tentang proses kejadian alam
2.    Membedakan proses bagaimana dan mengapa suatu peristiwa alam terjadi
3.    Menyimpulkan isi teks monolog
Materi Pembelajaran
:
1.    Teks Monolog
·         Explanation Text
TSUNAMI

The term of “tsunami” comes from the Japanese which means harbour ("tsu") and wave ("nami"). A tsunami is a series of waves generated when water in a lake or the sea is rapidly displaced on a massive scale.
A tsunami can be generated when the sea floor abruptly deforms and vertically displaces the overlying water. Such large vertical movements of the earth's crust can occur at plate boundaries.
The impact of the earthquake is particularly effective in generating tsunamis, and occurs where denser oceanic plates slip under continental plates.
As the displaced water mass moves under the influence of gravity to regain its equilibrium, it radiates across the ocean like ripples on a pond.
Tsunami always bring great damage. Most of the damage is caused by the huge mass of water behind the initial wave front, as the height of the sea keeps rising fast and floods powerfully into the coastal area.




PICTURE MEDIA

It is used as a media to present the monologue text in the form of Explanation










LEMBAR KERJA (WORKSHEET 01)

Mata Pelajaran
Kelas / Semester
Alokasi Waktu
:  Bahasa Inggris
:  XII IPA / 1 (Ganjil)
:  2  x 45 menit

Kompetensi Dasar (KD) 
:
5.2  Memahami makna dan langkah retorika dalam esei yang menggunakan ragam bahasa tulis secara akurat, lancar dan berterima dalam konteks kehidupan sehari-hari dan untuk mengakses ilmu pengetahuan dalam teks berbentuk: Explanation.
Tujuan Pembelajaran
:
1.   Menemukan informasi khusus tentang proses kejadian alam
2.   Membedakan proses bagaimana dan mengapa suatu peristiwa alam terjadi
3.   Menyimpulkan isi teks monolog

Group Name : …………………………………………………………………………………………….
The Chairman : ……………………………….
Members :
1.  ……………………………………
2. ……………………………………


3. ………………………………………
4. ………………………………………

Assignment 01 : Put the sentence cards in the following Work Area into a good arrangement  in the explanation form.
Work Area :





















Checked by
Date/Date
The Result
Comment/Note
 SIGNATURE
Students’ Parents
Teacher








SENTENCE/PHRASE CARDS MEDIA

The following media is cut according to its line and put in an envelope and it will distributed to the students’ group work after presenting apperception.


Rain always comes from clouds. But where do clouds come from?

How does all that water get into the sky?  Think about your bathroom.
There is hot water in your bath. Steam goes up from the hot water.

The steam makes small clouds in the bathroom.
These warm clouds meet the cold walls and windows, and then we see small drops of water on the walls and windows

The world is like your bathroom. The water in the oceans is warm when the sun shines on it
The wind carries the clouds for hundreds of kilometers.

The rain falls and runs into rivers. Rivers run into oceans.
Some of this water goes up into the sky and makes clouds.

And the water from oceans makes clouds and more rain.
So water is always moving from oceans to clouds to rain to rivers to oceans.

So the rain on your head was on other heads before!


GROUP CARD MEDIA
For Group Work

The following cards are used to build the students’ group. It will be printed out till 30 cards, and they will distributed to the students. A student who got card number 1, she/he will gather with card number 1.

Text Box:  Text Box:  Text Box:
 




Text Box:  Text Box:
Text Box:
 





LEMBAR KERJA (WORKSHEET 02)

Mata Pelajaran
Kelas / Semester
Alokasi Waktu
:  Bahasa Inggris
:  XII IPA / 1 (Ganjil)
:  2  x 45 menit

Kompetensi Dasar (KD) 
:
5.2  Memahami makna dan langkah retorika dalam esei yang menggunakan ragam bahasa tulis secara akurat, lancar dan berterima dalam konteks kehidupan sehari-hari dan untuk mengakses ilmu pengetahuan dalam teks berbentuk: Explanation.
Tujuan Pembelajaran
:
1.     Menemukan informasi khusus tentang proses kejadian alam
2.     Membedakan proses bagaimana dan mengapa suatu peristiwa alam terjadi
3.     Menyimpulkan isi teks monolog

Assignment 02 :  Make Conclusion based on the arranged text you have made in the following area;
Rounded Rectangle: Work Area :
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………



 




Checked by
Date/Date
The Result
Comment/Note
 SIGNATURE
Students’ Parents
Teacher










ULANGAN HARIAN II

Mata Pelajaran
Kelas / Semester
Alokasi Waktu
:  Bahasa Inggris
:  XII IPA / 1 (Ganjil)
:  2  x 45 menit

Nama Peserta Didik
:  ……………………….
NIS / NISN
:  ……………………….

A. Essay Test
The sun seems to rise in the morning, crosses the sky during the day and sets at night. However the sun does not actually move around the earth. Earth's turning on its axis makes it look as if the sun is moves.
The earth makes a complete turn on its axis for 24 hours. It is called as rotation. It causes day and night. The earth also moves around the sun. It takes 365 days or a year. This process is called revolution. The revolution process causes the changes of the season.

A.  Answer the following Questions according to the text above
1. How is Day and Night happen ?
2. How many hours does the Earth turn on in a day ?
3. How many days does the Earth move around the Sun ?
B. Decide whether each of the statements is True (T) or False (F) based on the text above.
Give a tick (ΓΌ) on the right box with the best option
T
F
Earth's turning on its axis makes it look as if the sun is moves.


The earth does not moves around the sun


The sun does not actually move around the earth.


The earth moves around the sun for 366 days in a year


Earth's turning on its axis makes it look as if the sun is moves.



Checked by
Date/Date
The Result
Comment/Note
 SIGNATURE
Students’ Parents
Teacher
















RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN
(RPP) FINAL PEER TEACHING

by

SUDIRMAN
NO. URUT 29
No. Peserta : 12-1961-157-1-0129
PLPG 2012






                                                                                    more, download here


No comments:

Post a Comment

Search 2.0